Dike
Dike és una situació d’aprenentatge en forma de projecte (ABP), que cerca conscienciar l’alumnat en les problemàtiques socials i laborals associades a l’extracció de recursos minerals en països en vies de desenvolupament. En la primera sessió del projecte s’exploren les idees prèvies de l’alumnat sobre el tema i s’introdueix el paper del coltan en la fabricació de dispositius electrònics a través de vídeos curts i preguntes senzilles.
En les dues sessions posteriors els alumnes, agrupats en equips (“marques” o “empreses tecnològiques”), esdevenen propietaris d’una mina de coltan en un país del centre d’Àfrica i, a través d’una aplicació web, prenen decisions sobre la gestió del seu jaciment. Hauran de prendre partit en qüestions com el sou dels miners, les seves condicions laborals, la seguretat o el respecte mediambiental de la seva explotació. Finalment definiran el preu de venda del telèfon mòbil de la seva marca i competiran amb les altres “empreses” (equips de treball) per obtenir el màxim de beneficis i liderar el mercat de la telefonia. La simulació es perllonga sis anys, durant els quals es poden produir situacions inesperades (incursions de grups armats, desastres ambientals…) que doten de context el conflicte ètic que il·lustra el joc i que impacta directament en diversos objectius de desenvolupament sostenible (ODS) que s’esmenten el nou currículum de Biologia i Geologia.
Finalment, en les dues darreres sessions es facilita la comprensió els diferents punts de vista que emergeixen en un problema complex com ho és el de l’extracció de recursos minerals a l’Àfrica i s’afavoreix que l’alumnat es formi una opinió pròpia i argumentada que plasmarà en un assaig que servirà, alhora, d’eina d’avaluació dels objectius d’aprenentatge del projecte.




Característiques
- Matèria: Biologia i Geologia
- Nivell: 1r d’ESO
- Organització: equips de 2-3
- Temporització: 5 hores
